
Villkor
Köp- och leveransvillkor – Firm Hand Snickeri AB
1. Allmänt
1.1 Dessa villkor gäller för dig som konsument vid köp av produkter från Firm Hand Snickeri AB, org.nr. 559513–8446. Villkoren reglerar vad som gäller vid beställning, betalning, leverans och eventuell reklamation. För företagskunder gäller särskilda villkor.
1.2 Kontaktuppgifter och mer information finns på vår webbplats: www.firmhand.se.
2. Beställning och avtal
2.1 Genom att lägga en beställning hos oss godkänner du dessa villkor. Du ansvarar för att uppgifterna du lämnar vid beställning är korrekta.
2.2 När vi mottagit din beställning bekräftar vi denna via e-post. Avtalet är bindande när du mottagit orderbekräftelsen.
2.3 Offerten är giltig i sju (7) dagar från dagens datum. Skriftlig bekräftelse krävs för att godkänna offerten innan arbetet påbörjas.
3. Betalning
3.1 Vi tillämpar förskottsbetalning. När din beställning är godkänd skickar vi en faktura motsvarande 50 % av totalbeloppet. Denna ska betalas inom tre (3) dagar för att din order ska aktiveras.
3.2 Om inget annat har överenskommits, erläggs köpeskillingen genom två (2) delbetalningar.
3.3 Den första fakturan utfärdas i samband med att beställningsunderlag och offert godkänts av köparen. Fakturabeloppet motsvarar 50 % av det totala ordervärdet samt eventuella transportkostnader. Tillverkningsarbetet påbörjas först efter att denna faktura har betalats.
3.4 Den andra fakturan, avseende resterande 50 % av köpeskillingen, utfärdas i samband med att slutgiltigt besked om leveransdatum meddelas köparen. Denna faktura ska vara fullt betald senast tre (3) bankdagar före leverans för att varorna ska kunna skickas från snickeriet. Leverans sker endast efter att full betalning har erlagts.
3.5 Samtliga fakturor ska betalas inom tio (10) dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (f n åtta procentenheter över gällande referensränta) samt påminnelseavgift (f n 60 kronor) och i förekommande fall inkassoavgift (f n 180 kronor).
3.6 Varor förblir Firm Hands egendom tills full betalning erhållits.
3.7 Försenad betalning av den andra delbetalningen kan medföra att transporten måste ombokas. Köparen ansvarar för samtliga merkostnader som uppstår till följd av en sådan ombokning och har inte rätt att åberopa påföljder på grund av leveransförseningar som beror på försenad betalning. Samtliga fakturor ska betalas inom tio (10) dagar från fakturadatum.
3.8 Vid beställning av sideboard och badrumsskåp krävs full förskottsbetalning innan produktionen påbörjas.
4. Ångerrätt
4.1 Våra produkter tillverkas på beställning och enligt dina önskemål. Därför gäller ingen ångerrätt enligt lagen om distansavtal (11 § punkt 3, 2005:59).
4.2 Vid avbeställning av en redan lagd order efter att tillverkningen påbörjats, äger Firm Hand Snickeri AB rätt att kräva ersättning för de kostnader och ekonomiska förluster som uppstått till följd av avbeställningen.
4.3 Om du inte betalar förskottsfakturan inom utsatt tid anses beställningen avbruten. Vill du avbryta din order aktivt, kontakta oss skriftligen via e-post på info@firmhand.se och ange namn, adress och orsak.
5. Ändringar
5.1 Ändringar i eller tillägg till en beställning som tillkommer efter att avtal träffats kommer alltid att medföra merkostnader. Sådana merkostnader läggs på din slutfaktura.
5.2 Ändringar i eller tillägg till en beställning som tillkommer efter att avtal träffats kan medföra att leveranstidpunkten senareläggs.
5.3 Firm Hand ansvarar inte för förseningar som beror på ändringar i och tillägg till en befintlig beställning eller på att betalning erlagts för sent.
5.4 Om du önskar ändra något i din beställning efter att avtal ingåtts. Kontakta oss så snart som möjligt via e-post. Vi gör vårt bästa för att tillmötesgå dina önskemål.
5.5 Eventuellt tillkommande arbete utöver vad som specificerats i offerten debiteras per påbörjad timme med en timkostnad om 600 kronor ex. moms. El-arbeten debiteras enligt samma timtaxa ex. moms. Timkostnaden inkluderar ej materialkostnader, bilkostnader eller kostnader för avfallshantering.
6. Leverans
6.1 Normalt levererar vi inom 6–12 veckor från godkänd order, men tillverkningsperioder kan påverka detta.
6.2 Vi bekräftar leveransdatum senast 10 dagar innan leverans.
6.3 Om du vill skjuta upp din leverans efter att avtalet ingåtts står du själv för eventuell mellanlagring och extra transportkostnad.
7. Vitvaror och övriga produkter
7.1 På vitvaror och övriga produkter från underleverantörer följer vi respektive tillverkarens egna garantivillkor.
7.2 Leveranstiden för produkter i massivt trä kan påverkas av externa faktorer hos leverantörer och underleverantörer, vilket kan medföra förseningar.
7.3 MDF-produkter lackeras med sprutmålning enligt den färgkod kunden valt. Observera att mindre variationer i färg och glans kan förekomma på grund av tillverkningstoleranser. Detta innebär att den färdiga produkten kan avvika något från befintliga möbler, väggar eller andra ytor i hemmet.
7.4 Natursten är ett naturmaterial som kan variera mycket i ådring och utseende. Firm Hand ansvarar inte för dessa avvikelser, då de är en del av materialets unika karaktär.
8. Transport och mottagning
8.1 Leverans sker till den adress du angett. Om transportbilen inte kan nå adressen sker avlämning på närmsta möjliga plats.
8.2 Om leverans inte kan genomföras på grund av hinder såsom begränsad åtkomst, felaktiga adressuppgifter eller kundens frånvaro, avbryts leveransen och kunden ansvarar för kostnaden för en ny transport.
8.3 Transportkostnaden fastställs i samråd med dig och bekräftas innan leverans.
8.4 Du ansvarar för att vara tillgänglig vid leveranstillfället. Om du uteblir kan extra kostnader tillkomma.
8.5 Kunden ansvarar för att kontrollera levererade varor vid mottagandet.
8.6 Eventuella yttre skador på gods ska noteras direkt på fraktsedeln och anmälas till oss inom 24 timmar.
8.7 Transportskador måste kunden dokumentera och skicka bilder på både skadat emballage och produkt. Om detta inte görs kan ersättning inte utgå.
8.8 Andra skador eller brister ska rapporteras inom 3 dagar via e-post, gärna med bilder.
8.9 Firm Hand åtar sig att kostnadsfritt åtgärda eller ersätta skadade eller saknade varor inom sex (6) veckor.
8.10 Produkter som har monterats, använts eller tagits ur sin originalförpackning och därefter skadats omfattas inte av garanti eller ersättning.
9. Montering
9.1 Montering ingår inte i köpet. Vi tillhandahåller instruktioner och kan på vissa orter tipsa om erfarna montörer. Firm Hand ansvarar inte för fel som uppstår efter leverans.
10. Reklamation
10.1 Reklamationer ska göras skriftligen inom rimlig tid efter att ett fel upptäckts, dock senast inom tre (3) år från leverans.
10.2 Vid reklamation – skicka en tydlig beskrivning av felet och bilder till info@firmhand.se.
10.3 Om ett fel bekräftas åtgärdar vi det utan kostnad. Det kan ske genom reparation, utbyte eller annan lösning.
10.4 Du ansvarar för att inte montera varor med kända fel och att minska risken för ytterligare skador.
11. Skadestånd
11.1 Du kan ha rätt till ersättning för kostnader som direkt uppstått på grund av fel eller försening – dock inte för inkomstbortfall, olägenheter eller förlorade möjligheter.
11.2 Vi ansvarar inte för skador eller förseningar orsakade av omständigheter utanför vår kontroll.
12. Force Majeure
12.1 Vi ansvarar inte för förseningar eller brister i våra åtaganden som beror på händelser utanför vår kontroll, såsom pandemi, naturkatastrof, krig, myndighetsåtgärd, strejk eller tekniska fel.
13. Ändringar av villkor
13.1 Vi kan komma att uppdatera våra villkor. Den version du godkände vid beställning gäller för ditt köp.
13.2 Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid förändringar som ligger utanför vår kontroll.
13.3 Vid ett eventuellt avslag från Skatteverket gällande skattereduktion äger vi rätt att fakturera kunden för det belopp som motsvarar den uteblivna skattereduktionen.
14. Personuppgifter
14.1 De personuppgifter du lämnar används för att hantera din order. Vi behandlar dina uppgifter enligt vår integritetspolicy, som finns på www.firmhand.se.
15. Tvister
15.1 Vi försöker alltid lösa eventuella problem direkt med dig.
15.2 Om en tvist uppstår som inte kan lösas, kan du som konsument vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer deras beslut.
15.3 Svensk lag gäller vid alla köp, och tvist kan prövas av svensk domstol.